Contact

  • Bel direct:0494 - 237 777
  • Sales:sales@vedaweb.nl
  • Support:support@vedaweb.nl
  • Adres:Willem de Zwijgerstraat 36A - Budel

Sluiten

Ondersteuning

Sociale organisaties

  • 6
    jun

Sociale organisaties

Digitale communicatie heeft de wereld veroverd en ook sociale media zijn niet meer weg te denken. Uit onderzoek is gebleken dat 9 van de 10 Nederlanders minimaal één account heeft op social media. Dat is voor veel organisaties ook de reden om social media in te zetten. Maar hoe?

Social media

Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, Youtube, Blogger en ga zo nog maar even door. Er zijn dusdanig veel sociale media dat hier onvoldoende ruimte is om ze allemaal op te noemen en dat wil ik u ook niet aandoen, want vele ervan zult u wellicht nooit tegenkomen. De top vijf van de meest gebruikte sociale media van 2014 is als volgt:

  1. Facebook
  2. Youtube
  3. LinkedIn
  4. Twitter
  5. Google

Hoewel het voor veel organisaties nuttig kan zijn om social media in te zetten, geldt dit niet voor alle bedrijven. Te beginnen is het belangrijk de doelgroep en doelstellingen te beschrijven. Stel uzelf daarbij onderstaande vragen om te bepalen of social media een uitkomst kan bieden voor uw organisatie.

  • Bevindt mijn doelgroep zich op social media?
  • Kan social media bijdragen aan het behalen van mijn doelstellingen?
  • Past social media bij mijn organisatie?
  • Welk sociaal medium past het beste bij mijn organisatie?
  • Waarvoor wil ik social media inzetten? Aandacht creëren, relaties opbouwen of het stimuleren van de verkoop?

Webcare

Nadat u een account op social media heeft aangemaakt en deze heeft gepersonaliseerd, kunt u er echt mee aan de slag. Het is belangrijk dat er met regelmaat een nieuw bericht wordt geplaatst om ervoor te zorgen dat het profiel actief blijft. Let er echter wel op dat er niet té veel berichten worden geplaatst, dit kan door anderen als vervelend worden beschouwd en werkt dus averechts. Interactie is belangrijk, dus reageer vroegtijdig op vragen en opmerkingen en speel hier waar mogelijk op in.

Wijs één of meerdere personen aan die verantwoordelijk zijn voor de social media pagina’s. Dit voorkomt herhalingen en dergelijke en zorgt voor consistentie. De verantwoordelijke personen kunnen er baat bij hebben als er vooraf richtlijnen voor het gebruik van social media zijn opgesteld, zo weet een ieder wat hem te wachten staat en kunnen risico’s worden voorkomen.

Doel

Zoals al eerder genoemd kan social media voor verschillende doeleinden worden ingezet, afhankelijk van uw voorkeur:

  • Aandacht creëren: u wilt de vindbaarheid van uw organisatie vergroten en daarmee een groter deel van uw (potentiële) doelgroep bereiken
  • Relaties opbouwen: u wilt uw doelgroep aan u binden door hen regelmatig te voorzien van nieuwe informatie, zodat er betrokkenheid bestaat tussen uw organisatie en uw doelgroep. Dit kan leiden tot een hoge merkherinnering.
  • Verkoop stimuleren: u wilt er met social media voor zorgen dat anderen overgaan tot de aankoop van uw product of dienst.

Een combinatie van deze drie is uiteraard ook mogelijk, maar probeer wel de focus te leggen op één van de drie. Dat maakt de pagina krachtiger.

Veel succes op social media!